Året som gått
Då har ännu ett år gått och det är dags att öppna dörren till 2022. Tänkte jag skulle dela av mig med mina erfarenheter från 2021, och det känns som ett bra år.
Det som känns bra är att Transportstyrelsen har insett att de inte kan vara helt ”fyrkantiga” som de tidigare varit och sanktionerat för varenda överträdelse som deras datasystem hittat på fordons- och förarkortsfiler.
Detta har gjort att många åkare velat ge upp för de visste att om de skulle få en kontroll så skulle det bli dyrt. Nu pratar jag om seriösa åkerier där man gjort allt i sin makt för att följa regelverket, men så har några chaufförer missat en inmatning i färdskrivaren, eller i stridens hetta/stressen råkat köra en kort bit innan de kom på att de missat sätta i sitt förarkort i färdskrivaren.
Jag har förmånen att vara med i ett nätverk som Transportföretagen (Svenskt Näringsliv) startat för ca 2 år sedan. I detta nätverk är det representanter från både gods- och bussbranschen, samt sakkunniga från Transportföretagen. Vi har möte ett par gånger om året och inför varje möte har vi möjlighet att skicka in frågor och synpunkter till Transportstyrelsen och de deltar i våra möte och ger svar på våra frågor och berättar vad som är på gång hos dem.
Det som glädjer mig mest är detta med att de ska kunna avbryta en kontroll om de ser att det är ett åkeri som gjort vad som ankommer på dem, men de hittar ändå lite mindre allvarliga överträdelser. Då kommer de avbyta kontrollen och ingen sanktionsavgift kommer utdömas.
Man har även infört lite toleranser på 1-2 minuter på vissa överträdelser vilket innebär att man t.ex. kan köra i 4:32 och detta blir inte en överträdelse. Kör man i 4:33 så kostar det 1 000 kr om det inte finns ett giltigt skäl och dokumentation som styrker detta skäl.
Detta gör att de kommer spara mycket tid och kommer hinna med fler kontroller och målet är att de ska fånga ”de fula fiskarna”. De som satt i system att fuska och dessa ska få full sanktionsavgift för alla överträdelser.
Än så länge är det fyra åkerier som fått betala den maximala sanktionsavgiften på 800 000 kr. Antingen har man satt i system att fuska eller så har man ingen koll på vad som händer i åkeriets bilar. Och är man då ett stort åkeri som dessa fyra är så går det snabbt till 800 000 kr.
Så om jag får ge ett råd inför 2022 så är det att ta detta med kör- och vilotider på stort allvar. Ha någon på åkeriet som håller koll på vad som händer och tar tag i de förare som inte följer regelverket. Kanske denna chaufför behöver lite vägledning i hur han ska göra med färdskrivaren?
Ni har väl inte missat mina filmer på Youtube som visar de flesta inmatningarna? Ni hittar dem här: https://www.youtube.com/@kontrollgruppenvideo4350/videos.
Ska ni själv hålla koll på vad som händer så behöver ni ett analysprogram där ni kan ladda upp filer från fordon och förarkort. Jag rekommenderar IDHA online som enligt mig är marknadens bästa. IDHA Online är ett analysprogram och de andra programmen är rapportprogram. Stor skillnad. Bästa investeringen ni kan göra.
Behöver ni hjälp att komma igång med analyser och/eller utbildning av era chaufförer så kan jag bistå med detta. Inga större kostnader och ett par överträdelser som kan undvikas och dessa pengar har sparats in.
Jag avslutar med att önska alla mina nuvarande och framtida kunder ett riktigt Gott Nytt År!!!
(Ingen nämnd och ingen glömd. Givetvis så är det 100% sekretess mellan mig och mina kunder)