Frågor och svar

Home > Frågor och svar

På denna sida lägger vi ut de frågor med ett svar som vi ofta får från er besökare på hemsidan.

Har du något du undrar över så skicka din fråga till oss genom att klicka på länken “Kontakt” ovan. Du kommer att få ett personligt svar på din fråga och tycker vi att det är en fråga som är av intresse för andra så kommer vi lägga ut den här. Givetvis så kommer vi inte publicera namnet på den som skickat in frågan.

Vägarbetstidslagen

Fråga: Jag har en fundering kring vägarbetstidslagen och detta med rast efter max 6 timmar. Som jag har förstått det tidigare så jobbade man 6-9 timmar så räckte det med 30 minuter efter max 6 timmar och är arbetsdagen mer än 9 timmar så krävs 45 minuter efter max 6 timmars arbete.

Alltså, startar jag 05:00 och tar 15 minuter rast 09:00-09:15 så trodde jag att då måste jag påbörjat min rast på 30 minuter senast 11:15, då har jag jobbat 6 timmar om jag beräknar att min dag blir längre än 9 timmar och sen efter rasten är slut räknas 6 timmar igen och så lär jag ha 45 minuter när nästa 6 timmar har gått, men detta är alltså fel?

Pratat med några kollegor som kört en del med en nyare Scania, jag själv kör nästan enbart med Volvo, och Stoneridge-skrivaren i Scanian visar ju vägarbetstidslagen och då står det att det krävs 15 minuter innan 6 timmar som jag förstått det och sen är det bara att jobba vidare igen när man haft 15 minuter och då kan man köra tills körtiden tar slut.

Efter att ha läst lite mer på nätet och på din hemsida så har jag förstått att det räcker med 15 minuter rast efter max 6 timmars arbete, sen blir det nollställt och jag kan jobba 6 nya timmar egentligen och sen ha 30 minuter rast innan nästa 6 timmar är slut eller tills körtiden tar slut, är detta rätt uppfattat?

Exempel: Startar 05:00, rast 09:00-09:15, körtiden slut vid 12:30, rast 12:30-13:00, dagen slut vid 18:00.

Är detta alltså helt godkänt enligt vägarbetstidslagen att göra som exemplet ovan?

Vill verkligen göra rätt och riktigt och verkar inte vara så många som har full koll på vad som egentligen gäller kring detta med vägarbetstidslagen så man får olika svar, men jag tänkte jag testar att höra med dig som jag tror har full koll på detta 🙂

Tacksam för svar 🙂

Mvh XXX



Svar: Hej XXX. Du har full koll.

Om vi tittar på ditt exempel där du startar klockan 05:00. Om du denna dag skulle vara klar klockan 10:55 så har du inte arbetat i minst 6 timmar och du hade inte behövt någon rast denna.

Om du slutat klockan 13:55 d.v.s. att din arbetsdag varit 8:55 timme lång och du inte kommit upp i minst 4,5 timmes körning under hela dagen så hade du varit tvungen att haft 30 minuters rast denna dag. Du skulle haft din första rast på 15 minuter senast klockan 11:00 och sen skulle du tagit 15 minuter till innan du var klar för dagen. Du får inte börja eller sluta din dag med rast då denna i så fall räknas in i dygnsvilan.

Du arbetar längre än till 14:00 vilket innebär att din arbetsdag är 9 timmar eller längre. Då ska du ha minst 45 minuters rast och om du inte skulle komma upp i 4,5 timmes körning på hela dagen (du kör t.ex. kranbil och står stilla mycket? Då skulle du kunna dela upp dina raster i 15+15+15 minuter, bara du inte har något pass som överstiger 6 timme utan rast. Och du inte börjar eller slutar med rast.

Jag förstår på din fråga att du kör ganska mycket så därför kan du precis som du skriver i ditt exempel ta en 15 minuters rast klockan 9, sen en 30 minuters rast klockan 12:30 till 13:00 och så går du hem klockan 18:00. Du har då haft dina 45 minuters rast och inget av dina pass har varit över 6 timmar långt.

Hoppas jag inte rörde till det för mycket? Du har full koll på det.

Med vänliga hälsningar/Warmest regards

Kent Davidsson

www.kov-experten.se

Tel: +46 731 801184

Blandad körning tidbok och färdskrivare

Fråga: Ni har en film där ni visar hur man matar in manuellt vad man gjort INNAN man sätter i kortet, bra så långt. Men jag börjar jobba 12:30 som B chaufför och ska köra lastbil 16:30 för att sen köra ca 2h30min för att nå min destination. Detta betyder att jag måste ha 30 min rast tex mellan 14:30-15:00 annars kommer jag bryta mot 6timmarsreglern. Skulle du kunna lägga upp en likadan video med *manuell inmatning innan kortet sätts i plus rast på 30 min? För detta kan jag inte fylla i i vilotidsboken då det just är en vilotidsbok och inte en rastbok

Svar: Hej XXX. Det är kul att se att du vill att det ska bli rätt och det har du igen om du blir stoppad i en kontroll då du kör B-bilen. Polisen ser att du har ett digitalt förarkort och vill kanske titta på detta. Då ska det stämma med uppgifterna i din tidbok.

Jag tycker inte att det känns nödvändigt att lägga ut filmer på denna inmatning då du kan följa de filmer som finns där men du ska bara ändra aktivitet några gånger extra.

Gör så här när du sätter i kortet:

Mata in vila fram till kl 12:30. Från 12:30 till 14:30 matar du in annat arbete. Från 14:30-15:00 matar du in vila. Från 15:00 till 16:30 då du sätter i kortet matar du in annat arbete. Klart att köra och du har gjort en korrekt inmatning

Eftersom du inte arbetar i 9 timmar eller mer så klarar du dig med 30 minuters rast. Annars hade du behövt 45 minuter.

Lycka till.

Byte av startland vid gränspassage

Fråga: Hej, Vad jag har hört så har det kommit nya regler för hur man ska ange startland när man korsar en landsgräns (att man då ska stanna direkt efter gränsövergången och slå in ett nytt startland) istället för att enbart avsluta med den nya landet när man är klar för dagen. Skulle ni kunna förklara detta lite närmre, alt. göra en instruktionsvideo om detta? Tack för en toppensida!

Svar: Hej XXX. Tack för att du gillar min sida. Tycker att det är kul att dela med mig av mina erfarenheter då jag vet att det kan blir dyrt både för chaufförer och åkerier om man gör fel.

Detta är en sak som kan bli riktigt dyr om man missar att byta startland när man passerar en gräns. Böterna är mycket högre utomlands än i Sverige och där kommer du inte från platsen förrän böterna är betalad.

Det stämmer att du vid varje landsgräns du passerar ska mata in ett nytt startland. Du behöver inte mata in slutland från landet du kommer från.

Jag har hört att de allra nyaste färdskrivarna klarar att göra det automatiskt via något som heter GNNS. Det är via GPS som de känner att du passerar en gräns. Men är du inte säker på att din färdskrivare gör det så gör det manuellt. Du får köra till första säkra ställe du kan och får stanna på och göra det där. Så du behöver inte stanna direkt du passerar gränsen om det inte finns en rastplats eller liknande.

Jag har filmer som visar hur du kan mata in startland utan att ta ut kortet om du kanske skulle glömma det när du sätter i kortet vid start av ditt arbetspass. Du gör på samma sätt när du passerat en gräns. Bara att ändra land.

https://www.youtube.com/channel/UCKncC9FilNZhUoV9bsp8kkQ

Lycka till.

Nytt förarkort?

Fråga: Hej! Jag saknar en manual/instruktionsvideo för hur våra förare ska hantera byte av förarkort. Nästan alltid blir det ett glapp mellan korten. Finns det något sådant?

Svar: Hej XXX. Tyvärr har jag ingen film om detta med nya förarkort, men här kommer lite instruktioner. Ett förarkort löper ut det datum som står på kortet och det löper ut vid midnatt UTC tid. 01:00 nu när det är vintertid och 02:00 när vi har sommartid. Sitter chauffören och kör vid denna tidpunkt så får han/hon en varning om körning utan giltigt kort. Då kör man till första säkra ställe och sätter i det nya kortet.

Kör man en bil med Stoneridgeskrivare så får man problem med att man bara kan registrera tid från midnatt och då har det inte gått 9 timmar och färdskrivaren hoppar över startland. Då är det bra om man gör en manuell inmatning av startland då man satt i kortet och gjort inmatningen som färdskrivaren fråga efter. Samma problem kan en dagchaufför få om han/hon börjar innan klockan 10. Då missas också startland i Stoneridgeskrivaren.

Har man en bil med VDO skrivare så är det inget problem för den frågar alltid efter startland.

Men skriver man en förklaring att chauffören fått ett nytt kort så kommer säkert Transportstyrelsen stryka sanktionsavgiften. Transportstyrelsen har blivit lite ”mjukare” nu de sista åren och man kan diskutera med dem.

Det som är VIKTIGT är att chauffören läser av det gamla kortet i en kortläsare så man har full avläsning för sista dagen och sen ska han/hon ha med det 28 dagar och kunna visa upp vid en kontroll. Då gör det inget om det skulle bli ett glapp från det när det gamla kortet använts sista gången tills man börjar köra med det nya kortet. Men det gamla måste läsas av.

Hoppas att detta svar hjälper dig/er?

Glömt kortet i färdskrivaren?

Fråga: Hej. Har glömt mitt förarkort i färdskrivaren över helgen. Jag har aktiverat vila på skrivaren, men kortet sitter i som sagt. Vad är det som gäller? Tacksam för svar.

Svar: Hej XXX. Det är inga problem. Speciellt inte när färdskrivaren stått på vila i helgen.

Det du får är ett missat slutland efter senaste arbetspasset och om du inte matar in startland innan du börjar köra så får du även ett missat startland. Skriv ut en remsa 24 timmar från kort och på baksidan dokumenterar du vad som hänt och skriver namn, personnummer och namnteckning så kommer varken du eller åkeriet få några problem med detta.

Hade inte färdskrivaren stått på vila så hade remsan räddat dig, men då hade du fått leva med att färdskrivaren hade varnat för både dygns och veckovila några dagar framöver.

Vad räknas i färdskrivaren?

Fråga: När registrera den digitala färdskrivare en ny minut ..tänkte om man åker till garaget och ser att den står på 4:28 och öppnar port kör in fordonet och då just när man ska ta ut kortet så slår den om till 4:30 med varning och allt..registrera den då 4:30 fast det har gått vi säger 10 sek över eller registrera den 4:31

Svar: Hej XXX. De nyare färdskrivarna (generation 2 eller senare) registrerar det som är mest i minuten eftersom de är minutupplösta. Det är det som gör att man idag kan köra i 29 sekunder i en minut och stannar man så att färdskrivaren registrerar annat arbete de övriga 31 sekunderna så blir det annat arbete registrerat hela denna minut. Har du en gammal bil med första generationens färdskrivare så räckte det att du körde ett par sekunder så fick du en körning i denna minut.

När det gäller din fråga så är frågan vad som händer? Ingenting. Kör du 10 sekunder in i 4:31 så blir det annat arbete i minut 31. Eller vila om du slår över den direkt.

Sen finns det idag en tolerans från Transportstyrelsen som gör att man kan köra i 4:32 utan att det kostar något. Det blir en överträdelse i analysprogrammet men denna kan åkeriet strunta i, och polisen kommer inte heller bötfälla dig om du kör i 4:32 innan du stannar för rast/vila.

Kör du i 4:33 så kostar det 500 kr i böter både för dig och åkeriet vid en kontroll så man ska inte chansa och köra i 4:32 utan det ska vara en liten säkerhetsmarginal.

Out-läge när man kör på remsa?

Fråga: Hej! Jag undrar om man ska köra på out-läge om man har tappat bort sitt kort och kör på remsa?

Svar: Hej XXX. Du ska inte köra i OUT-läge när du kör utan kort som du blivit av med och beställt ett nytt. Det är ingen undantagen körning, det är en körning på reservrutin.

Du ska trycka ut en remsa innan du börjar köra, och en remsa när du kört färdigt. Detta ska du göra i alla bilar du kör om du kanske byter bil under dagen. Kör du över midnatt ska du trycka ut 2 remsor när du kört färdigt. Man väljer 24 timmar från fordon och då väljer färdskrivaren datum till dig. Du skriver ut en från dagens datum och en från gårdagens datum

Annars får du bara med info från midnatt det dygnet du avslutar din körning.

Jag rekommenderar att man sätter färdskrivaren på rast när man håller detta även om det inte finns något kort i färdskrivaren. Blir lättare för den som får in remsorna att kolla så du inte kört mer än du får då du håller din rast. ​

Blivit av med min körtid.

Fråga: Hej Har en fundering angående min digitala färdskrivare .. upptäckte efter jag kört ca 2 Tim på morgonen så hade jag kvar lite över 2 Tim på min körtid då jag stannade jag lät den stå kvar på annat arbete eftersom jag inte ville ta rasten då.. ...men upptäckte då jag stod stilla att den räknade ner min körtid så istället för 2 Tim så hade jag bara 29min kvar innan rast.. hur kan det komma sig? Tacksam för svar Mvh XXX

Svar: Hej XXX. Jag misstänker att du kör en lite nyare bil med en av de nya färdskrivarna?

Dessa tar även hänsyn till vägarbetstidslagen och det är därför din körtid försvinner. Håller du bara en 15 minuters rast så får du 6 nya timmar du får arbeta, och du får tillbaka din körtid som du har kvar tills du kommer upp till dina 4,5 timmars körtid.

Detta är jättebra för annars är det lätt att man glömmer bort 6-timmars regeln och arbetar för mycket, och åkeriet riskerar ett vite som kan bli dyrt eftersom detta baseras på omsättningen.

Ni chaufförer kan aldrig få några böter för att ni bryter mot vägarbetstidslagen.

Vad är otillåtet kortuttag?

Fråga: Hej Jag kör buss i linjetrafik i ett av de områden som kräver förarakort. Sista månaderna har det börjat dyka upp "otillåtet kortuttag" på våra rapporter från arbetsgivaren.. när vi frågar vad som menas med det tycks ingen ha en susning... Fick även nyligen veta att det inte finns någon som är ansvarig för färdskrivarna på företaget längre... jag och mina kollegor oroar oss lite för vilka konsekvenserna kan bli vid ev kontroll. Vi gör inget annorlunda nu än vad vi gjort förr.. jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa oss och få lite klarhet i varför denna anmärkning nu plötsligt har uppkommit.

Svar: Hej XXX. Detta med otillåtet kortuttag är en sak som Transportstyrelsen började sanktionera för 2017. Det kom som en överraskning för de åkerier som fick en kontroll och fick betala 1 000 kr för dessa som de inte ens visste vad det var för något.

Tidigare så hittade inte ens analysprogrammen som granskar överträdelser dem.

Nu har "IDHA Online som är ett analysprogram lyckats få med dessa på sina rapporter och det är bra så det inte kommer som en överraskning i efterhand när det är för sent att göra något åt dem.

Det är inget som polisen tittar på om du skulle bli stoppad i en kontroll så det är ”bara” åkeriet som riskerar böter/sanktionsavgift. Nu är det 500 kr det kostar per styck.

Vad är då ett otillåtet kortuttag?

Det är om du under ett arbetspass tar ut ditt kort ur färdskrivaren på en buss och sen stoppar i det igen i samma färdskrivare. Nedan kan du se vad som är tillåtna kortuttag enligt Transportstyrelsen. När du slutar ditt pass och går på dygnsvila, om du byter buss/lastbil eller annan förar ska ta över fordonet.

Det finns 3 sätt att klara sig om man måste sätta i kortet i samma buss/lastbil som du tidigare kört och du inte har kört en annan buss mellan detta. Stoppa i ditt kort i en annan buss, gör inmatningen som färdskrivaren frågar efter och ta ut ditt kort igen. Be en kollega sätta i sitt kort i bussen som du kört och ta ut det igen. Sen kan du sätta i det igen utan problem, eller det lättaste. Sätt i ditt kort i en kortläsare på åkeriet och gör en avläsning på detta. Då är det ett tillåtet kortuttag och du kan sätta i det i samma buss igen.

Det kommer då finnas en fil som Transportstyrelsen får in som visar detta och de ska inte sanktionera.

Transportstyrelsen har lovat att denna överträdelse ska plockas bort igen för de inser att vår vardag gör att man ibland måste fortsätta med samma fordon som man trodde man var klar med. Men innan de gjort detta så kostar det 500 kr per överträdelse så försök undvika det.

Färdskrivaren | Frågor och svar - KoV-Experten

Glömma kortet i färdskrivaren efter arbetspasset?

Fråga: En fråga vad gäller om man har glömt kvar kort i skrivaren, över natten. 1. står på arbete 2. står på säng. Vad gäller där så att man klarar sig vid en kontroll.

Svar: Hej XXX. Glömmer du kortet i färdskrivaren mellan dina arbetspass och färdskrivaren står på annat arbete så får du en överträdelse för att du inte haft någon dygnsvila.

Står färdskrivaren på säng/vila så får du överträdelse för missat slut- och startland. Såvida du inte gör en manuell inmatning av startland innan du påbörjar din körning den dagen.

Du och åkeriet kommer att klara er från dessa överträdelser om man skriver ut en remsa från färdskrivaren innan man börjar sitt nya pass och dokumenterar vad som hänt. Alla kan göra misstag och vi är bara människor och Transportstyrelsen tar bort dessa överträdelser om det sker någon enstaka gång.

Det är remsan och dokumentationen som är VIKTIG.

Sätta färdskrivaren på rast eller inte vid kortuttag?

Fråga: Hej, om jag ska avsluta mitt skift och ta dygnsvila, visst trycker man på rast innan man tar ut kortet? En person som säger att det räcker att lämna skrivaren på annat arbete och sen ta ut kortet. Låter dumt anser jag för ska man ha rast så ska man väl meddela skrivaren om det?

Svar: Hej XXX. Din vän har rätt. Du kan låta färdskrivaren stå på annat arbete eller vila när du tar ut ditt kort och ska ha en dygns- eller veckovila. När du tar ut ditt kort så registreras inget på detta och det är det du ska mata in när du sätter i ditt kort nästa gång. Då får frågan "Vila tills nu" eller "Datainmatning tillägg" och då vill färdskrivaren vet vad du gjort sedan du tog ut ditt kort.

MEN, jag håller med dig och jag tror att de flesta sätter färdskrivaren på rast innan man trycker ut sitt kort. Det som kan hända annars är att färdskrivaren står på annat arbete och sen kommer du eller någon annan nästa dag och ska sätta i ert kort. Ni har bara haft 8 timmar och 55 minuters dygnsvila och står då färdskrivaren på annat arbete så spräcker man sin dygnsvila.

Kör man en bil med Stoneridgeskrivaren och man sätter i sitt kort innan det gått 9 timmar så frågar denna inte efter startland. Då måste du manuellt mata in det innan du påbörjar din körning.

Flytta bil utan förarkort för att fixa med bilen?

Fråga: Hej! Min fråga är om det är ok att använda outläge tex en söndag för att flytta bilen för tvättning/fordonsskötsel?

Svar: Hej XXX. Tyvärr så är det inte ok. Det är ingen undantagen körning att fixa till bilen. Körning till och från verkstad/tvätt ska ske med förarkort i färdskrivaren.

Man kan idag flytta bilen i upp till 2 minuter utan kort i färdskrivaren för det är den tolerans som Transportstyrelsen har vid en kontroll.

Har man dedikerad personal som inte kör ute i trafiken och man har ett inhägnat område där man har bilar och terminal så får denna personal köra bilarna utan kort i färdskrivaren för att t.ex. lasta och lossa bilar, eller köra in och ut dem ur en egen verkstad. Men då ska man kunna redovisa vem som gjort dessa körningar och styrka med ett tjänstgöringsbevis att denna person verkligen arbetat vid denna tidpunkt så det är ganska mycket dokumentation som krävs för att klara detta.

Om det är varannan söndag du vill fixa med bilen så kanske du kan ta det på söndag eftermiddag och ha en reducerad veckovila dessa veckor? Går du hem på fredagskvällen och gör detta på söndagseftermiddagar så är det inte så många timmar som ska kompenseras och det sköts kanske automatiskt om du är ledig fredag till måndag? ​

Flytta bil utan förarkort vid terminal?

Fråga: Hej! Är det tillåtet för mig som terminalarbetare att flytta lastbilar på vårt inhägnade område för att kunna lasta bilen från sidan utan att sätta i mitt förarkort, alltså i out-läge. Och behöver vi i så fall någon slags dokumentation? Jag innehar både CE-behörighet och giltigt YKB. Handlar om ca 100-150m flytt.

Svar: Hej XXX. Har man anställd personal som inte kör yrkesmässigt utanför ert terminalområde så får de flytta bilen utan att sätta i ett kort i färdskrivaren.

MEN, vid en kontroll så kommer troligtvis Transportstyrelsen vilja ha in vem som gjort dessa körningar, tillsammans med en tjänstgöringslista så de kan kolla att denna person jobbat då. De kan också begära in en avläsning av denna persons förarkort om de ser att denna person har ett sådant. Så det bästa är om dessa personer inte har ett giltigt förarkort, för det är ett bevis på att de inte kör utanför terminalområdet.

Om inte Transportstyrelsen tycker att er redovisning av vem som kört håller så kostar det 4 000 kr per fordon och dygn som detta körts utan förarkort.

Nu finns det en tolerans på 2 minuters körning utan kort som inte Transportstyrelsen utreder. Du skriver att det handlar om 100-150 meters flytt. Kanske man hinner göra denna på 2 minuter? Blir det 3 så dyker den upp i kontrollen. Sen kan det ligga 10 st förflyttningar på samma bil, men om ingen av dessa överstiger 2 minuter så är det inga problem.

Det diskuteras nu att man ska ändra från tid till sträcka man kan köra utan kort. Det är bättre för er som jobbar på en terminal. Det kan ta 5-10 minuter om man ska backa till en brygga, men det blir väldigt kort körsträcka. Men detta är bara ett förslag än så länge så det är 2 minuter som gäller nu.

Varför missar så många att mata in startland?

Det enkla svaret är att man inte fokuserar på färdskrivaren när man satt i sitt förarkort. Man kollar fraktsedlar, pratar med nattchauffören, telefonen ringer eller man går kanske en runda runt bilen och gör daglig tillsyn. Eller värsta fall har man så bråttom att komma igång när man satt i sitt kort att man kör direkt. Då missar du inte bara startland utan du får även "Körning utan kort" de första minuterna innan kortet och färdskrivaren har synkat. Då drar du även på åkeriet en sanktionsavgift på 4 000 kr för körning utan kort.

När du satt i ditt kort så får du en fråga om du vill göra manuell inmatning och det ska du alltid göra. Trycker du inget så står det i displayen "Väntar på knapptryckning" i ca. en minut. Trycker du inget då så går färdskrivaren automatiskt vidare till körläge och du har åsamkat en överträdelse för missat startland.

Är du osäker på om du matat in startland och du inte börjat köra ännu så kan du enkelt mata in detta i efterhand. Titta på videona som visar hur du gör detta i både en Stoneridge och VDO skrivare. Har du börjat köra så är det försent och 29 dagar framåt riskerar du nu att få böta 1 000 kr. Helt i onödan om du frågar mig.

Fokusera på färdskrivaren när du sätter i ditt förarkort. Det tar ca en minut att göra de manuella inmatningarna som krävs.

Vad är ospecificerad tid?

Detta är en annan av de vanligaste överträdelserna och tyvärr också en av de dyraste. Både böter (som du får betala vid en vägkontroll) och sanktionsavgiften för ospecificerad tid är 4 000 kr. Du behöver inte så många sådana för att du ska komma upp i maxbeloppet för böter som är 10 000 kr. per tillfälle. Kan man ha roligare för 10 000 kr? Givetvis.

Detta är ett problem som uppstår då du byter bil under ett arbetspass eller om du av någon anledning tar ut ditt förarkort ur en färdskrivare och sen kanske får besked på att du måste flytta bilen och stoppar in kortet i samma färdskrivare igen.

Har ditt kort varit ute ur en färdskrivare kortare tid än 3 timmar så måste du göra en manuell inmatning när du sätter i det i en färdskrivare igen.

Det spelar ingen roll vad du satte färdskrivaren på när du tog ur ditt kort. Man får ofta höra att "-Jag satte färdskrivaren på vila/rast när jag tog ut mitt kort". När ditt kort är ute ur en färdskrivare så registreras inget på kortet, så när du sätter i det i nästa (eller samma) färdskrivare så undrar denna vad du gjort under tiden det var ute och låg i din ficka.

Därför får du frågan om du vill göra manuell inmatning när du sätter i kortet. Du väljer JA på denna fråga och sen matar du in om du haft rast/vila eller annat arbete sedan du tog ut ditt kort.

Har ditt kort varit ute ur en färdskrivare kortare tid än 9 timmar så behöver du inte mata in startland igen. En del färdskrivare frågar ändå om startland och då är det bara att välja det land du befinner dig i igen. Det är bättre att mata in startland för många gånger än för lite.

Men missa inte att mata in vad du gjort under tiden ditt kort varit ute ur färdskrivaren.

Körning utan kort?

Detta är en av de "5 dödssynderna" och som är svårast att klara sig undan vid en företagskontroll. Transportstyrelsen klassar oftast körning utan kort som "försvårande av kontroll" och de kan då döma ut en sanktionsavgift på 20 000 kr per fordon som åkeriet äger. Detta trots att allt annat är ok.

Det finns bara 2 körningar utan kort som är ok och det är om ditt kort slutat fungera eller om du blivit av med ditt kort. Då ska du så fort som möjligt (senast efter 7 dagar) meddela detta till Transportstyrelsen och be dem skicka ett nytt kort till dig. Har ditt kort slutat fungera så får du ett ersättningskort utan kostnad. Har du blivit av med ditt kort så kostar ett nytt 250 kronor.

Tills du får ditt nya kort så kör på på "reservrutin" och du ska då skriva ut en remsa innan körning, och en remsa efter körning. Byter du bil ska du göra detta i alla bilar du kör. På baksidan av remsan ska du skriva orsak, (körning på reservrutin), ditt namn, personnummer och din namnteckning. Denna remsa ska du ha med dig i 1+28 dagar, och sen ska dessa remsor lämnas in på kontoret.

Har du glömt ditt förarkort hemma eller om du glömt att betala och hämta ut ditt nya förarkort får du inte köra. Många tror att det är ok att köra på remsa i så fall och det är det inte. Det blir en sanktionsavgift på 4 000 kr för körning utan kort, och i värsta fall klassas det som försvårande av kontroll enligt ovan.

Sen finns det även "Undantagen körning". Men detta är något helt annat och då behöver man inte skriva ut några remsor. Det är om du t.ex. kör plogning och saltning eller en buss som går i stadstrafik. Eller om du ska lämna din bil på en extern verkstad. Det finns idag rättsfall där domstolen upphävt sanktionsavgifter för körning utan kort för att man kunnat visa att det skett inom inhägnat terminalområde och den som kört inte varit en chaufför som annars kör ute på vägen. Men för att vara på den säkra sidan så ska du alltid använda ditt förarkort oavsett hur kort förflyttning du ska göra.

Köra på remsa/reservrutin?

Fick in en fråga från en chaufför som undrade vad hon skulle skriva på baksidan på remsorna?

Det som är viktigt att tänka på är att du bara får köra på remsa om ditt förarkort slutat fungera eller om du blivit av med ditt förarkort. Har du glömt ditt kort hemma eller du inte löst ut ditt nya kort innan det gamla slutar gälla så får du inte köra på remsa. Då får du åka hem och hämta ditt kort, eller begära ledigt tills du fått ditt nya kort. ​

Du skriver ut en remsa 24 timmar fordon innan du börjar köra och en efter att du kört färdigt. Detta gör du i alla bilar du kör under ditt pass. Kör du över midnatt så måste du trycka ut 2 remsor efter körningen. En för dygnet före och en för aktuellt dygn. ​​

På baksidan av alla remsor skriver du ditt namn, personnummer och reservrutin. Du behåller dessa i 1+28 dagar och sen lämnar du in dem till åkeriet. Tänk på att varje remsa är värd 4 000 kr. så behandla dem som en värdehandling. (Tänk dig att det är fyra tusenlappar så är du säkert mer försiktig med dem.) 🙂 ​

Fråga: Hej! Om jag är anställd hos en lastbilspåbyggare och kör en inregistrerad lastbil som går i trafik, behöver jag använda förarkort till och från verkstad, eller kan jag köra på Out? ​

Svar: Körning till och från verkstäder eller körning mellan verkstäder om man kanske fixar en skada på en verkstad och ska lacka på en annan verkstad ska köras med ett kort i färdskrivaren. Enda godkända körningen i OUT-läge i samband med verkstadsbesök är körning in och ut från verkstaden och körning i samband med provkörning före eller efter reparation. ​

Fråga: Vad händer om man glömt sätta i sitt förarkort och upptäckte det ca 30 minuter senare. Får man böter och åkeriet sanktionsavgift även om man skrivit ut en remsa och skrivit sina uppgifter och man glömde sätta i kortet?

Svar: Hej XXX. Tack för din fråga.

Om detta är en ”engångs-grej” och inte satt i system så kommer både du och åkeriet klara er vid en kontroll om du har en remsa som ligger i direkt anslutning till överträdelsen och den är rätt ifylld på baksidan. Du ska alltså ha skrivit ut en remsa ”24 timmar fordon” i samband med att du satte i ditt kort efter dessa 30 minuters körning. Har du skrivit ut den i efterhand så kommer den inte hjälpa varken dig eller åkeriet.

Givetvis så kollar de så att du har en godkänd dygns- eller veckovila innan du började köra så du inte ”tjuvstartat”.

Ha en fortsatt bra dag och får jag ge dig ett enda tips så är det att alltid fokusera på färdskrivaren. 90% av alla överträdelser på ett seriöst åkeri är handhavandefel. Man sätter i kortet, kollar fraktsedlar, fixar med alko-låset eller tror att man hinner att gå en runda runt bilen innan man fortsätter med de manuella inmatningarna. Därför ser jag så mycket missade start-, slutland eller ospecificerad tid.

Fråga: Hej. Efter att ha läst på er fina sida så känner jag mig mycket osäker på att jag gör rätt när jag startar bilen på morgonen. Skulle behöva info steg för steg hur jag måste trycka för att det ska bli rätt. Så här gör jag: När jag stannar bilen slår jag över skrivaren på vila. Trycka in slutland som kommer upp automatiskt sen trycker ut kortet. På morgonen trycker jag i kortet. Skrivaren frågar efter startland. Anger Sverige. Sen frågar den utföra manuella angivelser. Där trycker jag nej. Sen så laddar den lite och sen e den redo att köra. Det är manuella angivelser jag är väldigt osäker på. Måste man ange att man haft vila fast kortet inte varit i någon skrivare under natten. Hade för mig att att all tid den inte var i skrivaren räknas som vila. Snälla förklara hur jag måste göra för att undvika att göra fel. Tack för hjälpen.

Svar: Hej XXX. När jag läser din fråga så misstänker jag att du kör en bil med en VDO skrivare av första generationen. Har sett många överträdelser för ospecificerd tid hos åkerier som har bilar med dessa gamla skrivare. Kostar 2 000 kr i sanktionsavgift per gång så därför är min rekommendation att byta dessa skrivare nästa gång de ska kalibreras. Man tjänar otroligt mycket körtid med en nyare färdskrivare så har man mycket stopp på ett arbetspass så ska den bytas.

När jag ser hur du gör så kan jag lugna dig med att du inte får någon överträdelse. Har man haft en dygnsvila eller att kortet varit ute i minst 3 timmar så behöver du ingen inmatning av aktivitet. Och eftersom du ser till så att du får med startland när du sätter i kortet och slutland när du tar ut det så klarar du dig.

Skulle du välja "Ja/Ok" på frågan "datainmatning tillägg" så blir det en liten procedur du ska gå igenom. Och det måste du göra om du byter bil under ett arbetspass och ditt kort inte varit ute minst 3 timmar. Om jag inte missminner mig så kommer den fråga om du slutade ditt pass vid senaste kortuttag och är det på morgonen så är det "Ja" på den frågan, då har jag för mig att du får mata in slutland igen och sen får du upp en display där du ska mata in säng/vila genom att trycka ok hela tiden. Se bara till att den står på säng så du inte matar in annat arbete sedan du gick hem vid förra arbetspasset.

När det är klart så år du kanske frågan startland igen och det är bara att trycka ok på detta. Du kan ha hur många start- och slutland du vill under ett arbetspass. Det viktiga är att det finns ett startland i början på passet och ett slutland när du arbetat färdigt.

Att jag inte är 100% säker beror på att jag själv inte kört en bil med den första generationens VDO skrivare. Jag har bara vid något enstaka tillfälle hjälpt chaufförer via telefon som jobbar på åkerier som jag hjälper med analysen av färdskrivar- och förarkortsdata och där jag upptäckt överträdelser för ospecificerad tid. ​

(Till sist vill jag bara tillägga att det inte registreras något på ditt kort när det inte sitter i en färdskrivare. Det är därför man måste göra en manuell inmatning såvida kortet inte varit ute minst 3 timmar. Det blir en lucka på ditt kort annars och det är det som kostar 2 000 kr och kallas ospecificerad tid.)

Fråga: Hej! Om jag tar ut färdkrivarkortet efter mitt arbetspass, jag loggar ut på annat arbete. Hur kommer det då att drabba mig dagen efter? Ser det ut som om att jag arbetat hela natten eller kan jag ändra det i efterhand på morgonen genom slutland och startland, ange vila tills nu? Hur ser det ut när företaget läser av kortet.

​Svar: Hej XXX. Tack för din fråga.

Det spelar ingen roll vilken aktivitet färdskrivaren står på när du tar ut ditt kort. När kortet är ute registreras inget på det och det blir den aktivitet du registrerar nästa gång du sätter i kortet. Matar du in vila från senaste kortuttaget så blir det vila.

Men sen rekommenderar jag att man alltid sätter färdskrivaren på vila när man tar ut sitt kort för att vara juste mot sina kollegor. Om någon av dina kollegor sätter i sitt kort innan hans/hennes dygnsvila är klar och färdskrivaren står på annat arbete så spräcker han/hon sin dygnsvila.

Detsamma gäller om du byter bil under ett arbetspass. Spelar ingen roll vilken aktivitet färdskrivaren står på när du tar ut kortet. Det blir den aktivitet du matar in i nästa bil när du sätter i ditt kort. Missar du denna inmatning får du en ospecificerad tid för den tid ditt kort varit ute och både du och åkeriet får betala 2 000 kr vid en kontroll.

Fråga: Hej, Vad jag har hört så har det kommit nya regler för hur man ska ange startland när man korsar en landsgräns (att man då ska stanna direkt efter gränsövergången och slå in ett nytt startland) istället för att enbart avsluta med den nya landet när man är klar för dagen. Skulle ni kunna förklara detta lite närmre, alt. göra en instruktionsvideo om detta? Tack för en toppensida!

Svar: Hej XXX. Tack för att du gillar min sida. Tycker att det är kul att dela med mig av mina erfarenheter då jag vet att det kan blir dyrt både för chaufförer och åkerier om man gör fel.

Detta är en sak som kan bli riktigt dyr om man missar att byta startland när man passerar en gräns. Böterna är mycket högre utomlands än i Sverige och där kommer du inte från platsen förrän böterna är betalad.

Det stämmer att du vid varje landsgräns du passerar ska mata in ett nytt startland. Du behöver inte mata in slutland från landet du kommer från.

Jag har hört att de allra nyaste färdskrivarna klarar att göra det automatiskt via något som heter GNNS. Det är via GPS som de känner att du passerar en gräns. Men är du inte säker på att din färdskrivare gör det så gör det manuellt. Du får köra till första säkra ställe du kan och får stanna på och göra det där. Så du behöver inte stanna direkt du passerar gränsen om det inte finns en rastplats eller liknande.

Jag har filmer som visar hur du kan mata in startland utan att ta ut kortet om du kanske skulle glömma det när du sätter i kortet vid start av ditt arbetspass. Du gör på samma sätt när du passerat en gräns. Bara att ändra land.

https://www.youtube.com/channel/UCKncC9FilNZhUoV9bsp8kkQ

Lycka till.

Jag rekommenderar att ni kontaktar mig via e-post så svarar jag så fort jag kan.

Vill ni hellre ringa så är det störst chans att nå mig måndag-torsdag mellan kl 18-21

Kontakt information

Copyright © 2022 KoV-Experten. All rights reserved.