Förarkorts- och fordonsfiler
Har ni automatisk nedladdning av förarkorts- och fordonsfiler? Det som är viktigt att tänka på är att oavsett vilken tjänst ni använder så skickar dessa in filer i början på körningen. Det innebär att man saknar de sista timmarna varje dag.
Om det är anställd personal så är detta inget problem för det man saknar kommer in nästa gång de kör. Det är värre med inhyrd och extrapersonal som inte kör regelbundet. Dessa bör/ska läsa av sina kort i en kortläsare efter varje körning.
Scania har en knapp vid sidan om färdskrivaren där man kan starta en ny nedladdning och detta fungerar också, men då bör man först mata in ett slutland innan man trycker på knappen för nedladdning. Sen får man frågan om slutland igen när man tar ut kortet och det är bara att svara ok. Man får ha hur många start- och slutland man vill, bara man har minst ett av varje vid varje arbetspass.
Varför är detta så viktigt?
Hörde om ett åkeri som fått en kontroll och man hade haft mycket inhyrd personal under dessa två månader som man kollade. Man hittade runt 15 chaufförer som det saknades full avläsning på då de inte läst av sina kort i en kortläsare. Till detta var det något fordon man sålt som inte heller var avläst då ägarbytet skedde. Det fanns en fil, men denna var inkommen i början på sista dagen man körde med fordonet.
Varje chaufför som det inte finns en full avläsning på kostar 6 000 kr i sanktionsavgift. Samma med ett fordon. Skulle man sakna avläsning helt på ett fordon så kostar det 20 000 kr.
Dessa två månader man gör kontrollen på ligger 10 månader bak i tiden. Så även om man kan få tag i dessa chaufförer och be dem komma förbi och läsa av sina kort så kommer informationen finnas kvar på deras kort. När chippet på kortet är fullt så skrivs den äldsta informationen över. Sen finns även risken att någon har fått ett nytt förarkort och inte har kvar det han/hon körde med i er bil.
(Detta är inget som de som säljer tjänsten automatisk nedladdning berättar och det kan som ni förstår bli väldigt dyrt.)
Om jag ska rekommendera en kortläsare (jag har inget betalt för att jag rekommenderar den) så är det Digivu från KG Sandströms. Denna på bilden nedan skickar in filerna via mobilnätet så den kan man sätta upp på väggen i ett utrymme som chaufförerna har tillgång till. Kanske vid sidan om nyckelskåpet? Allt som behövs är en kontakt så den får ström.
Tar max 10 sekunder att läsa av sitt kort så det finns inga ursäkter att inte göra det. Ni får även en sticka som ni kan använda för att läsa av färdskrivaren i bilen. Sen sätter ni in denna sticka i terminalen och ni har en fordonsfil. Denna terminal fungerar med IDHA Online och ni kan få terminalen konfigurerad så att den skickar in alla filer direkt till ert analysprogram. (Den ska även fungera ihop med Optac och andra analysprogram men då får man själv konfigurera den, eller med hjälp från supporten hos detta analysprogram.)
Länk för att beställa: https://www.kgsandstrom.se/kopieringsterminaler-digitala-fardskrivare/596-koperingsterminal-gprs-3g-inkl-digivu.html
Beställ rätt för det finns en terminal som ni kan använda ihop med er internetuppkoppling om ni hellre vill det? Jag rekommenderar denna som skickar in via mobilnätet. Tappar den kontakten med nätet så sparas alla filer och de skickas in när ni startar om den.
9 900 kr är mycket pengar, men 2 chaufförer som inte läst av sina kort kostar 12 000 så det är en bra investering. Har ni redan en sticka för att läsa av färdskrivaren så kan man beställa utan denna och då drar de av på priset.