Prislista

Home > Prislista

Vad kostar det och vad får ni?

Utbildning:

Utbildning är A&O om man ska ha en chans att klara en företagskontroll. Att chaufförerna går på en YKB-utbildning var 5:e år där man pratar om kör- och vilotider räcker inte.

Jag erbjuder en 3 timmars utbildning för chaufförer, transportledare och företagsledning. Innan utbildningen så är det bra om jag kan få tillgång till filer på förare och fordon så vi kan inleda utbildningen med en genomgång av vad jag hittat hos er.

(Givetvis döljer jag namnen på de överträdelser och körningar utan kort som jag hittat för att inte hänga ut någon.)

Lika viktigt som att ha utbildning är dokumentationen som Transportstyrelsen vill ta del av. Jag ordnar en närvarolista som alla som deltar i utbildningen ska fylla i. Utbildningen avslutas med ett prov på 40 frågor och ni får dessa provsvar samt att varje deltagare får ett diplom efter genomförd utbildning. Dessa mailas till er så ni också har en kopia som ni kan skicka till Transportstyrelsen,

Chaufförsutbildning inkl. granskning innan samt dokumentation kostar 5 995 kr.



Jag erbjuder även utbildning i hur man på ett enkelt och smidigt sätt sköter granskningen i IDHA Online. Det brukar ta 2-3 timmar och är perfekt att genomföra i samband med att ni ska ha en chaufförsutbildning. Antingen före eller efter utbildningen.

Den/de som ska sköta granskningen ska givetvis vara med på utbildningen i regelverket så de förstår vad det är för överträdelser som analysprogrammet hittar. De ska kunna förklara detta för chauffören så han/hon vet vad som gått fel, så att det inte upprepas igen.

För denna utbildning faktureras 695 kr per timme.

På priset för utbildningen tillkommer reskostnader. Är det över 25 mil (enkel resa) från Helsingborg där jag utgår från så tar jag en timtaxa för körningen på 295 kr per timme. Plus 32 kr per mil i körersättning.

Kortare avstånd än 25 mil enkel resa enbart milkostnad.

Över 50 mil så blir det flyg eller övernattning som debiteras kunden.

Alla priser ex. moms.

Vad blir kostnaden för vårt åkeri?

De åkerier jag hjälper idag är små och medelstora åkerier. Jag kollar deras chaufförer och fordon en gång i veckan. och det tar mellan 1-3 timmar.

Efter några veckors granskning så brukar antalet överträdelser minska då de vet att vi ser allt vad de gör och då minskar även antalet timmar som ni faktureras.

Vill man även ha hjälp med att granska vägarbetstidslagen så gör jag även detta.

​Att tänka på:

En ospecificerad tid ger 2 000 kr i sanktionsavgift, en körning utan kort kostar 4 000 kr per dygn och bil, ett missat start- eller slutland kostar 500 kr., så det ska inte till så många överträdelser för att ni ska spara in denna kostnad eller investering.

Nu har man infört benämningen "Synnerligen allvarlig överträdelse" och detta kan kosta upp till 20 000 kr. per styck. (Maxbeloppet är nu 800 000 kr. eller 1% av omsättningen.)

Vi granskar endast bilar med digital färdskrivare. Ni behöver ett konto hos IDHA online där ni laddar upp förarkorts- och fordonsfiler regelbundet.

Eventuellt kan detta ske automatiskt om ni t.ex. har Volvo Connect, Scaniafleet, Fleetboard, Vecho eller annan fordonsdator i bilarna. Detta rekommenderas eftersom ni då har dagsaktuell information som vi kan granska.

YKB Delkurs 3

Jag håller även YKB utbildning delkurs 3 (lagar och regler) I denna kurs ingår min chaufförsutbildning och ni betalar bara extra för upprättande av ett diplom till samtliga närvarande på utbildningen.

Jag kör dessa utbildningar ihop med en samarbetspartner som rapporterar kursen till Transportstyrelsen. Jag är en av Transportstyrelsen godkänd YKB utbildare men jag kan inte rapportera kurserna själv. Detta eftersom jag bara kör delkurs 3.

Detta kan komma att ändras nu när man ska delrapportera alla kurser. När man gått en av de 5 kurserna så ska utbildaren rapportera detta direkt efter varje delkurs.

Finns intresse för en YKB kurs så sätter jag er i kontakt med någon av mina samarbetspartners.

Inget av de åkerier jag arbetat med eller hört talas om som fått en kontroll har klarat sig utan att Transportstyrelsen hittat överträdelser. Chaufförerna är bara människor och vi människor gör misstag. Man glömmer en knapptryckning i färdskrivaren, man kör en kort bit och upptäcker att man p.g.a. stress eller att man blivit störd glömt sätta i sitt förarkort i färdskrivaren, eller att något händer som gör att kör- eller arbetstiden blir för lång.

Det viktiga är att ni kan visa Transportstyrelsen att ni bedriver ett förebyggande arbete, och ledordet är förebyggande. Det är tyvärr försent med förebyggande arbete när man väl fått kontrollen.

Tre av mina kunder som haft en del överträdelser har fått noll (0) kronor i sanktionsavgift då vi kunnat visa att de gjort vad som åligger på dem för att förebygga överträdelser.

Jag rekommenderar att ni kontaktar mig via e-post så svarar jag så fort jag kan.

Vill ni hellre ringa så är det störst chans att nå mig måndag-torsdag mellan kl 18-21

Kontakt information

Copyright © 2022 KoV-Experten. All rights reserved.